W szkoleniu, które miało miejsce w siedzibie oddziału IPN we Wrocławiu wzięli udział uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego nr IX im. Juliusza Słowackiego we Wrocławiu, I Liceum Ogólnokształcącego im. Jarosława Iwaszkiewicza w Namysłowie, Liceum Ogólnokształcącego im. II Armii Wojska Polskiego w Trzebnicy oraz Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku.
Warsztaty podzielone zostały na dwie części: merytoryczna i praktyczną. W pierwszej młodzież poznała tematykę, z zakresu której zostaną ułożone tezy na turniej, natomiast w drugiej uczyła się zasad debaty oksfordzkiej.
W części merytorycznej uczniowie wysłuchali trzech wystąpień:
- Wybuch w elektrowni atomowej w Czarnobylu i jego skutki (opowiedział o tym dr Kamil Dworaczek z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN we Wrocławiu)
- Sowieckie deportacje Polaków w XX w. (opowiedział o nich Marek Gadowicz z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN we Wrocławiu)
- Znaczenie Napoleona Bonaparte w procesie odzyskania niepodległości przez Polskę (opowiedział o tym dr Andrzej Olejniczak z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN we Wrocławiu)
Część praktyczną, czyli kilkugodzinne warsztaty z debaty oksfordzkiej i wystąpień publicznych prowadził Jan Piosik z Fundacji Projekty Edukacyjne.
W części merytorycznej uczniowie wysłuchali trzech wystąpień:
- Wpływ pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski na powstanie Solidarności (opowiedział o tym dr Grzegorz Waligóra z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN we Wrocławiu)
- Decyzja o zdobyciu Monte Casino była okupiona zbyt dużą ilością ofiar polskich żołnierzy (opowiedział o tym dr hab. Jerzy Kryszak z Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN we Wrocławiu)
- Architekci Ludowego Wojska Polskiego (opowiedziała o tym dr Iwona Demczyszak z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN we Wrocławiu)
Nad całością czuwała dr Iwona Demczyszak z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN we Wrocławiu – regionalna koordynatorka projektu edukacyjnego „Dolnośląski Turniej Debat Oksfordzkich”.