Nawigacja

Aktualności

Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022

Pod takim hasłem 18 października w Przystanku Historia IPN we Wrocławiu odbyło się spotkanie z udziałem studentów i nauczycieli historii wrocławskich szkół i uczelni wyższych. Gościem specjalnym był Roman Kowalczyk Dolnośląski Kurator Oświaty.

W spotkaniu, które moderował dr Stanisław A. Bogaczewicz pracownik  Przystanku Historia, oprócz wyżej wymienionych udział wzięli funkcjonariusze Służby więziennej realizujących programy edukacyjno-readaptacyjne dla osadzonych.

Gości przywitał Marcin Marczak – zastępca dyrektora Oddziału we Wrocławiu, który zaprezentował dotychczasową działalność Przystanku Historia, zapraszając jednocześnie do twórczej współpracy nauczycieli i uczniów dolnośląskich placówek edukacyjnych.

Następnie głos zabrał Dolnośląski Kurator Oświaty, który m. in. stwierdził, że:

W procesie nauczania historii istotne jest, aby razem z uczniami przejść poszczególne okresy historyczne w ramach ciekawej drogi – powiedziałbym przygody.  Historia to nie tylko daty i suche fakty – to może być także dyskusja, ale dyskusja z odpowiednią argumentacją. Naszym celem powinno być to, aby młodzież rozumiała historię i potrafiła z niej wyciągać wnioski. Oczywiście - kanon faktów i dat musi zostać utrwalony, ale pozostają spory – np. o Powstanie Warszawskie – warto było, czy nie? Niezwykle ważne jest, aby młodzież miała własne spojrzenie, potrafiła sformułować swoje opinie. Na tym nam powinno zależeć.

- Nauczyciel musi wysyłać sygnał do uczniów: chcę, żebyście dużo wiedzieli, chcę żebyście pokochali ten piękny przedmiot, a poprzez historię naszego kraju, pokochali Polskę –

– Namawiam do rozmowy, bo nic nie zastąpi żywego, osobistego kontaktu z drugim człowiekiem. Uczniowie nie lubią nauczycieli smutnych. Uczniowie lubią nauczycieli wesołych, którzy owszem muszą wymagać, ale jednocześnie zażartują w dobrym tonie i znają anegdoty. Chodzi o to, aby uczeń na lekcje przechodził w miarę chętnie. Uczniowie chętnie uczą się tego przedmiotu, którego wykłada nauczyciel lubiany i szanowany przez nich. Warto pozyskać sympatię młodzieży – podsumował gość specjalny  Przystanku Historia.

Oprócz bogatego doświadczenia pedagogicznego, Dolnośląski Kurator jest autorem licznych wierszy i kompozytorem piosenek. Dla uczenia ważnych dla Polski rocznic wydarzeń historycznych organizuje i prowadzi wspólne publiczne śpiewanie pieśni i piosenek patriotycznych. W miarę możliwości występuje z prelekcjami historycznymi i koncertami gitarowymi. W 2019 r. ukazała się jego autorska płyta „Roman Kowalczyk. Moje piosenki”.

Jak sam stwierdził:

- Jednym ze sposobów na zainteresowanie młodzieży historią jest wspólne śpiewanie piosenek legionowych, partyzanckich czy solidarnościowych. Wybór jest duży, możliwości nieograniczone.

Kończąc swe wystąpienie Kurator zaapelował do przybyłych nauczycieli, aby nie „podcinać uczniom skrzydeł”  chociażby poprzez podkreślanie swojej przewagi wynikającej zarówno z doświadczenia życiowego, jak i wiedzy intelektualnej oraz historycznej.

Jak stwierdził:

- Dzisiejszy świat stwarza nam nieograniczone wręcz możliwości wynikające z dynamicznego rozwoju technologii multimedialnej, do ich wykorzystania potrzebne są jednak otwartość, zaangażowanie i kreatywność nauczyciela. Ponadto ważne jest właściwe podejście do ucznia – uśmiech, radość i serdeczność.

Zwieńczeniem tego niezwykle owocnego spotkania była dyskusja, podczas której podniesiono kwestię najnowszych publikacji dotyczących nauczania historii, wiedzy o społeczeństwie oraz wprowadzonego niedawno do programu zajęć szkolnych przedmiotu Historia i Teraźniejszość.

 

  • Od lewej: dr Stanisław Bogaczewicz: IPN OBEN Wrocław, Roman Kowalczyk: Dolnośląski Kurator Oświaty, Marcin Marczak: p.o. Zastępcy Dyrektora IPN Oddział we Wrocławiu.
    Od lewej: dr Stanisław Bogaczewicz: IPN OBEN Wrocław, Roman Kowalczyk: Dolnośląski Kurator Oświaty, Marcin Marczak: p.o. Zastępcy Dyrektora IPN Oddział we Wrocławiu.
  • Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
    Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
  • Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
    Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
  • Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
    Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
  • Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
    Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
  • Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
    Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
  • Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
    Jak zachęcać do nauki historii? Spotkanie z Dolnośląskim Kuratorem Oświaty – Wrocław, 18 października 2022
do góry