Nawigacja

Aktualności

„Akademia Niepodległości” – Jawor, 12 lutego 2018

  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela
  • fot. Paweł Sasiela fot. Paweł Sasiela

12 lutego 2018 roku o godz. 16.00 w Auli I LO im. Ks. Bolka I w Jaworze (ul. Kościuszki 8) odbyło się drugie spotkanie z cyklu „Akademia Niepodległości”. Wykłady „Socjalistyczna irredenta” i  „Sylwetki bojowców” poprowadził prof. Tomasz Głowiński z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego.

fot. Paweł Sasiela
„Akademia Niepodległości” to rozpoczęty w grudniu 2017 roku, a obliczony na cztery lata (do połowy 1921) cykl spotkań, w czasie których pracownicy IPN oraz zaproszeni reprezentanci uczelni wyższych bądź lokalnych środowisk przedstawią – w formie popularnych wykładów – zarówno drogę do Niepodległej, poczynając od pierwszej dekady XX stulecia i czas I wojny światowej, poprzez wnoszenie jej państwowego gmachu i wykuwania granic, po syntetyczny bilans międzywojennego dwudziestolecia. Wykłady w każdym ośrodku mają taki sam przewodni temat, przy czym każdorazowo składający się z dwóch segmentów – wykładowi o charakterze monograficznym towarzyszyć będzie drugi, oparty na wątkach biograficznych. Samo ujęcie jest indywidualnym wyborem wykładowcy – wszędzie tak, gdzie będzie to możliwe, należy sięgać do wątków lokalnych. W zależności od personalnego składu uczestników, zainteresowania etc. możliwe jest podejmowanie dyskusji, pogłębianie poszczególnych kwestii, odsyłanie do literatury przedmiotu. Ważne jest również, by każdorazowo mogło pojawić się konkretne przesłanie, cały cykl został bowiem pomyślany nie tylko jako poszerzenie wiedzy, ale też jako element formowania postaw opartych na patriotyzmie, szacunku dla niepodległościowych tradycji i przywiązania do Ojczyzny.

 

do góry