Na ulicach kolportowane były broszury z patronami w ilości od kilkudziesięciu do kilkuset sztuk. W ten sposób mieszkańcy takich ulic, alei jak m.in. marszałka Józefa Piłsudskiego generała Stanisława Maczka, generała Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka”, czy Stefana Starzyńskiego mogli dowiedzieć się kim byli ci wspaniali ludzie i dobrzy Polacy. Sami harcerze również zapoznali się z ich biografiami i będąc pod wrażeniem bogactwa wartości, które prezentują bohaterowie przeprowadzili w swoich środowiskach cykl zbiórek zapoznawczych.
Akcja zorganizowana przez Marka Gadowicza, pracownika Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej była kolejnym krokiem w kontynuacji współpracy wrocławskiego ZHP z Oddziałem IPN we Wrocławiu.
Szczegóły dotyczące projektu:
Patroni naszych ulic we Wrocławiu- Projekt działania lokalnego opartego na współpracy IPN i ZHP Wrocław
Czas trwania-dwa miesiące
Uczestnicy projektu edukacyjnego
- członkowie ZHP Wrocław
- klasy gimnazjalne i ponadgimnazjalne
Cele ogólne:
- poznawanie patronów wrocławskich ulic oraz ukazywanie ich związku z historia kraju;
- wzmacnianie poczucia tożsamości lokalnej związanej z tożsamością narodową;
- doskonalenie umiejętności wyszukiwania i selekcjonowania informacji z różnych dziedzin oraz ciekawego ich przedstawiania;
- rozwijanie samodzielności, odpowiedzialności i umiejętności współpracy.
Cele operacyjne:
Po zakończeniu projektu uczestnik:
- zna historię i tradycje miasta, wyraża szacunek wobec dorobku pokoleń,
- pamięta nazwy wrocławskich ulic i potrafi wykazać ich etymologię,
- rozumie związek istniejący między nazwami miejscowymi a dziejami ojczystymi,
- poszukuje, gromadzi, selekcjonuje informacje na temat miasta,
- potrafi zebrane przez siebie dane opracować w formie prezentacji,
- zna topografię miasta, potrafi pracować z mapą - wyznacza trasę, zaznacza poprawnie najważniejsze obiekty na trasie,
- samodzielnie wykonuje przydzielone mu zadania jako element pracy grupowej.
Metody realizacji:
-projekt edukacyjny, akcja kolportażowa, praca z tekstem źródłowym, prezentacja multimedialna, dyskusje, burze mózgów, tworzenie mapy mentalnej, ( spotkania pracownika IPN w środowiskach harcerskich )
Środki dydaktyczne:
- wprowadzający materiał informacyjny
- Internet – witryny tematyczne
- instrukcja dla uczestników projektu
- encyklopedie, leksykony, biografie, plany miasta,